KAITAN CHOCOLATE DAN OTAK MANUSIA / PERKEMBANGAN MINDA

 

Bismillahhirrahmanirrahim……..Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani…..

 

DAPATKAN PELBAGAI PRODUK CHOCOLATE KELUARAN BYCHOCOLIKE CHOCOLATE DISINI!

https://www.bychocolikechocolate.com/


Adakah Chocolate membantu perkembangan otak

Apa yang ingin saya kongsikan disini ialah sebahagian daripada manfaat yang boleh diperolehi dengan mengamalkan memakan chocolate. Hasil dari penelitian yang dibuat melalui pembacaan pelbagai sumber ilmiah, kesan utama chocolate adalah pada minda kita.


Brain Activity Stock Vector Illustration And Royalty Free Brain Activity  Clipart

 

Neuroscientist telah melakukan kajian mengkaji hipotesis kaitan otak manusia dengan tabiat pemakanan coklat dengan cara fMRI(Functional magnetic resonance imaging) dan mendapati terdapat kesan perbezaan di 3 bahagian otak yang dikenali sebagai orbitofrontal cortex, ventral striatum dan pregenual cingulate cortex bagi penggemar coklat dan bukan penggemar coklat. Kesan di bahagian otak ini menyebabkan rasa addicted  untuk memakan coklat. (Kajian ini dilakukan oleh Oxford University).

 

Walaubagaimana pun, ketagihan memakan coklat memberikan pelbagai kesan yang positif kepada diri kita. Kebanyakkan kajian yang dijalankan, sacara automatik selepas pengambilan coklat, kesan positif dapat dilihat dalam 1-2 jam selepas memakan coklat.


 


Satu lagi kajian yang dijalankan dalam tahun 2014 (tempoh kajian dijalankan 3 bulan berurut-turut), mendapat kesimpulan bahawa pengambilan coklat secara berterusan dalam jangka masa panjang dapat membantu meningkatkan tahap memori dalam otak manusia kerana coklat mempunyai sejenis Flavanoid iaitu antioksidan yang dijumpai dalam tumbuhan-tumbuhan(pokok koko) yang boleh memperbaiki sel-sel otak yang rosak akibat radikal bebas. Semua jenis coklat mempunyai flavanol tetapi kandungannya berbeza. Dark chocolate mempunyai kandungan flavanol yang lebih tinggi berbanding white chocolate. Oleh itu, bagi menggalakkan pemakanan chocolate yang lebih sihat, resepi bagi penghasilan chocolate buatan Bychocolike Chocolate telah mencampurkan dark dan milk chocolate supaya penggemar coklat mendapat khasiat yang lebih baik di samping mengurangkan rasa pahit dari dark chocolate.


 ᐈ Brain power stock images, Royalty Free mind power pictures | download on  Depositphotos®

Kehadiran flavanol membantu meningkatkan mood positif seseorang dengan cara membantu meningkatkan pengeluaran hormon endorphins iaitu sejenis hormon untuk mengubah mood samada dalam keadaan stress, dipressi, gelisah atau murung kepada mood suka, gembira dan berada dalam keadaan selesa. Dengan memudahkan dan merangsang pengaliran darah ke otak, hormon ini juga membantu mengurangkan gejala penyakit stroke. Secara langsung, dari sudut sains, pengambilan coklat dapat membantu pelbagai aspek di dalam otak kita terutama dalam proses pembuatan keputusan.





SILA KLIK DISINI UNTUK KE WEBSITE KAMI

https://www.bychocolikechocolate.com/

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MINI CHOCOLATE BAR DARI BYCHOCOLIKE CHOCOLATE

CHOCOLATIER DAN CHOCOLATE MAKER